Otizm erken çocukluk çağında belirtileri görülmeye başlayan nörogelişimsel bir bozukluktur.

En önemli belirtileri insanlarla ilişki kurma ve etkileşime girmede yetersizlik/isteksizlik, iletişim becerilerinin yetersiz olması ve tekrarlayan davranışlardır.

Son çalışmalarda görülme insidansı 68 çocukta 1 olarak belirtilmiştir. Sebepleri çok faktörlüdür. Genetik sebepler, çevresel faktörler (çevre kirliliği, sağlıksız beslenme, eksoz dumanına maruziyet ), geç yaşta anne baba olmak, erken doğum, hamilelikte geçirilen enfeksiyonların sebep olabileceği çeşitli çalışmalarda belirtilmiştir.

Son yıllarda ülkemizde hızla artan oranlarda otizm tanısı konulmaktadır. Özellikle ebeveynleri tarafından duygusal olarak ihmal edilen çocuklarda ve küçük yaşlardan itibaren televizyon, cep telefonu, tablet gibi elektronik cihazlarla aşırı uğraşan çocuklarda otizm belirti ve bulguları görülebilmektedir.

Çocuk göz teması kurmuyorsa, seslenildiğinde ismine dönüp bakmıyorsa, tekrarlayıcı davranışları varsa (kanat çırpma gibi), konuşma ve dil gelişimi yaşıtlarında geri ise ve yaşa uygun taklit becerileri gelişmediyse otizmden şüphelenilerek ivedilikle çocuk-ergen psikiyatri uzmanına danışılması gerekmektedir.

Otizm Tedavisi

Tedavide bu konuda uzman kişiler tarafından haftada 20-40 saat eğitsel tedavi uygulanması önerilmektedir. Ailenin bu sürece katılımı, önerilecek tedavi programlarını evde de sürdürmesi önemlidir.

Eşlik eden dikkat sorunları, kaygı bozukluğu, öfke denetim güçlüğü, uyku sorunları varsa ilaç tedavisi ek olarak önerilebilmektedir.